Maanantaina alkoi Yle TV1:ltä Elossa 24h -televisiosarja, jossa seurataan yhden vuorokauden aikana suomalaista terveydenhuoltoa. Sarja kuvattiin viime vuoden syyskuussa. Itse olin kuvaamassa TAYSissa ja päätarinani oli seurata eturauhassyöpäleikkaukseen menevän Sepon päivä. Kyseinen tarina näytettiin eilen televisiossa ja on nyt katsottavissa Yle Areenassa.
Täytyy nostaa hattua ITV Studios Suomen väelle, joka oli tehnyt esituotannon kanssa kovan pohjatyön yhtä päivää varten etsimällä, sopimalla ja aikatauluttamalla kymmenille kuvausryhmille vuorokauden tapahtumat.
Itse seurasin Seppoa yhdessä toimittajan kanssa. Vastasin siis kuvaamisen ohella myös äänittämisestä. Taiteellinen ja potilasturvallisuudenkin nimissä hyvä rajaus oli koko tuotannon laajuinen lisävalon käyttökielto. Valaisukielto helpotti myös pakkaamista ja liikkuvuuden säilyttämistä kuvauksissa.
Olimme sopineet, että käytän kuvauksissa omaa Sony PXW-FS7-kameraani. Ohjeet kameran väri- ym. asetuksista tulivat etukäteen sähköpostitse. Lisäksi oli sovittu että pitäisin mukanani kahta langatonta nappimikrofonia ja valmistautuisin n. 8 tunnin materiaalimäärän tallentamiseen. Vielä oli tehtävä linssivalinta ja mietittävä pystynkö kuljettamaan jalustaa mukana. Tein periaatepäätöksen, että kameralaukkua en ainakaan kanna mukana, koska siirtymienkin aikana piti säilyttää valmius kuvaamiseen.
Tärkein ensin
Tärkeintä oli tehdä ajatuksella linssivalinta. Vaihtolinssiä ei kuitenkaan olisi ollut mahdollista pitää mukana kuvauksissa. Kokeilin aluksi FS7:n 28-135mm F4 kittilinssiä. Kyseinen linssi tekee kamerasta varsin etupainoisen, etenkin jos sitä käyttää 15mm putkien ja linssituen kanssa. Seuraavaksi ruuvasin V-lock-akkukannattimen kameran perään kiinni, jotta iso akku toisi vastapainoa olan taakse.
Yhdistelmästä tuli melko painava ja ajattelin että 28 milliä S35 kennoisesa kamerassa sisätiloissa kuvatessa voi olla liian kapea laajapää linssiin. Vaihdoin linssiksi Canon 24-105mm F4:n ja sovitin sen Metabonesin Speed Boosterin avulla kiinni. Adapterin avulla sain linssin yhtä laajaksi kuin se olisi täyden kennon järkkärissä. Lisäksi oli mukava lisä, että adapteri lisää full frame-linssin valovoiman F2.8:aan kooten laajemmalle alalle osuvan valon pienemmälle alueelle. Ei haitannut että linssi on keveämpi ja poisti samalla viimeisimmänkin tarpeen käyttää tukiputkia kameran alla.
Kuvauksissa linssivalinta osoittautui oikeaksi. F2.8 valovoima tuli todella tarpeeseen ulkokuvia kuvatessa aamukuudelta. Leikkausrobotin täyttämässä leikkaussalissa olisi väistämättä tullut Sonyn kittilinssin kanssa ahtaanpaikan kammo. Silti valitsen kittilinssin usein, etenkin hyvässä valossa ja isommissa tiloissa kuvatessa. Onhan se optisesti laadukkaampi ja videokuvaukseen suunniteltu!
Wattitunteja koko päiväksi
Laitoin kokeeksi tavallisen 77 Wh:n akun kameran sisään ennen V-lock akkukannattimen ruuvaamista kameraan. Lopputuloksena ison V-lock-akun kanssa yhteensä 227Wh akkua kiinni kamerassa! Jos iso akku olisi päässyt loppumaan, olisi minulla silti ollut pari kolme tuntia aikaa käydä kalustohuoneessa hakemassa toinen iso V-lock -akku käyttöön. Käytäntö osoitti että tämä kombo olisi sallinut koko kahdentoista tunnin vuoron kuvaamisen ilman yhtään akunvaihtoa! Toki ruokatauon aikana kävin varmistaakseni vaihtamassa ison akun tuoreeseen.
Aion jatkossakin pitää v-lock akkuja käyttäessä back uppina akkua myös kameran sisässä. Testasin myös että v-lock akkua voi vaihtaa lennossa uuteen kameran sammumatta! En tiedä onko tuosta nyt sitten mitään käytännön hyötyä, mutta kiva tietää.
4 XLR-kanavaa audiolle!
Sony XLR-K2M XLR-adapterikitin avulla saa FS7-kameraan 2 xlr-sisäänmenoa lisää. Eli on mahdollista tallentaa vaikkapa neljää langatonta nappimikkiä samaan aikaan. Vaikka nyt oli vain kaksi nappimikkiä käytössä niin päätin silti kytkeä suuntamikrofonin kameraan adapterin avulla. Oli todella mukavaa olla kerrankin valmiina yllätyksiä varten, joita kuvauksissa aina tulee! Realitykuvauksissa on enemmän sääntö kuin poikkeus, että jos tarkoitukseni on kuvata kahta henkilöä ja laitan heille nappimikit, tulee tilanteeseen mukaan kolmas henkilö, jolla ei ole mikrofonia. Hyvä juttu jää tallentumatta. Omasta mielestäni kaikissa kameroissa pitäisi olla vähintään kolme XLR-inputia.
Langattomina minulla oli käytössä kaksi paria Sennheiserin AVX-sarjalaisia ja suuntamikkiä tallensin adapterin avulla kameran kanaville 3 ja 4, toiselle lujempaa ja toiselle hiljempaa. Käytäntö osoitti, että adapterin sisäänmenoherkkyyssäätimet on paljon helpompi löytää käsikopelolla kesken kuvausten, kuin kameran oman säätimet.
Sony FS7:aa adapterilla varustettuna voikin pitää aika toimivana kombona jos ei budjetissa ole varaa äänittäjän palkkaamiseen! Kahdella FS7:lla kuvaisi ja äänittäisi hyvin vaikka jopa kahdeksan hengen porukkaa!!
Vaikka valmistautumista ja mielikuvaharjoituksien tekoa olikin keskimääräistä kuvauspäivää paljon enemmän, oli itse kuvauspäivä todella antoisa ja lähtisin samantien mukaan kuvaamaan seuraavaakin tuotantokautta jos sellainen päätetään tehdä. Kokemuksen lisäksi päivästä jäivät käteen pari elämää helpottavaa keksintöä akkujen riittävyyteen ja äänentallennukseen liittyen!