Unelmahäät – casting traileri

Viime kesä oli hyvin erilainen kuin mihin olen viimeiset vuodet tottunut. Satuhäitä ei kuvattu! Loppukesästä pääsin onneksi yhtenä päivänä kuvaamaan Aito Medialle Suomen Ihanimmat häät -ohjelmaa. Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus kuvata eri formaattia tutusta teemasta. Nyt kun Yle ei ole edelleenkään Satuhäitä päättänyt tilata, on Filmaattiset päässyt sopuun Discoveryn kanssa uuden hääohjelman tekemisestä TV5:lle. Unelmahäät on Filmaattisten uusi ohjelma, jossa Satuhäiden tuotantotiimin kädenjälki varmasti tulee näkymään. Mukaan on saatu myös ”rakkauden ääni” – Ola Tuominen.

Kevät on jo pitkällä ja ohjelma tarvitsi lanseerauksen, jotta kesällä 2017 naimisiin menevät parit tietäisivät hakea mukaan ohjelmaan. Satuhäiden ja nyt Unelmahäiden ohjaaja/käsikirjoittaja Timo Järvelä otti yhteyttä ja pyysi tekemään ohjelmalle casting trailerin televisiota ja sosiaalista mediaa varten.

Ideasta toteutukseen

Ideana oli kuvata vihkimisestä muutama kuva niin, että häävieraita ja pappiakaan ei tavittaisi. Timo itse uhrautui tyttöystävänsä Miia Purasen kanssa näyttelemään naimisiin menevää paria.

uh5Mainos kuvattiin muutaman päivän varoitusajalla eräänä iltapäivänä Vesilahden kirkossa. Oli virkistävää päästä kerrankin kuvaamaan vihkimistä kuvien ehdoilla. Valot ja kameran sai sijoittaa sellaisiin paikkoihin mikä ei oikeassa vihkimisessä olisi ikinä mahdollista. Päätimme kuvata kaikki kuvat puoleen hidastettuna, jotta kuviin tulisi mahdollisimman paljon tunnelmaa ja toisaalta yksinkertaiset lähikuvat ja hyvät hetket kestäisivät pidempään. Käytettävissä oli kirkossa muutama tunti ja siinä ajassa tarvitsi ehtiä ottamaan myös valokuvia sarjan lanseerausta varten.

Ylinopeudella hidastuskuvien tekeminen vaatii puolet enemmän valoa kuin normaalinopeudella kuvaaminen. Siksi kuvasin valovoimaisimmilla linsseillä mitä laukustani löytyy. Eniten käytin Canon EF 70-200 f/2.8 linssiä. Liitin sen kameraan Metobonesin speedbooster -adapterin kanssa, jolloin sen valovoima kasvaa ja aukkoarvoksi tulee f/2.0. Hyvä pari siis Sigman Art 18-35 F1.8:lle. Ylinopeudella kuvatessa kamera näyttää kuvan hyvin harmaana log-kuvana. SmallHD502 monitorin avulla pystyin käyttämään LUTeja eli esikatselukuvaa siitä miltä kuva näyttäisi värimääriteltynä. Tämä auttaa valaisussa huomattavasti. Valoina oli käytössä kolme Dynacoren pienehköä ledipaneelia. Akkukäyttöiset ledipaneelit ovat aivan ehdottomia tällaisessa yhden miehen tuotannoissa, missä aikaa ei ole todellakaan hukattavaksi johtojen vetelyyn.

Videokuvien tekemisen jälkeen piti vielä ehtiä napata valokuvia. Aikaa tähän jäi n. 15 minuttia. Valokuvatessa en ole ollenkaan mukavuusalueellani, mutta olen ihan tyytyväinen siihen mitä sain aikaiseksi.

uh2  uh1

Värimäärittely ja versiointi

Kun Ola oli käynyt Filmaattisilla äänittämässä spiikit, pääsin editoimaan videota. En ole aikaisemmin editoinut televisiomainosta, joten tämä oli hyvä kokemus. Televisiossa kun on kuitenkin omat tekniset vaatimuksensa kuvalle ja äänelle.

Ensimmäiset Sony FS7:lla kuvaamani videot värimäärittelin LUTien eli eräänlaisten presettien avulla ja korjailin käsin vain niitä kuvia, mitä oli pakko. Nyt kun olen hankkinut Final Cutiin Color Finale Pro -plugarin, olen huomannut, että parhaaseen lopputulokseen pääsee jos tekee värimäärittelyn käsin. LUTeja käytin tässäkin videossa edelleen mausteena kun perusvärikorjailut oli tehty.

Kun televisiomainos oli hyväksytetty Filmaattisilla ja kanavalla, tarvi vielä tehdä versio somekäyttöä verten. Casting-trailerin SOME-versio poikkeaa televisioversiosta siten, että siihen on lisätty mukaan tekstitys. Tämä siksi, koska videoita katsotaan paljon mobiililaitteilla ilman ääniä ja sanoman tulee silti välittyä. Vaikka periaatteessa vierastankin suomenkielistä tekstitystä suomenkielisessä videossa, on se kuitenkin kohtuullisen nopea ja yksinkertainen tehdä. Sitä voisi harkita useamminkin mainosvideoihin.

Kalusto ja ohjelmistot

Videokuvaus: Sony PXW-FS7, Sigma Art 18-35 F/1.8 , Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II, Canon EF 16-35mm f4 L IS USM, Miller Compass 15-jalusta, Rhino EVO carbon 24″ slideri. Small HD502 -monitori, Valaisu: 3kpl akkukäyttöisiä Dynacore led-paneeleita. Editointi FCPX, värimäärittely Color Finale Pro pluginilla.

Valokuvat: Sony A7Sii, Canon EF 70-200mm f/2.8 L IS USM II, kevyt käsittely Aperturessa.

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna